mandag 30. januar 2012

PEPPERKAKEHUS I JANUAR.

Hei i slutten av januar!
Her serverer jeg et pepperkakehus i januar, må nå ikke tro jeg er blitt helt forvirret hva årstid angår. Men det er sant!
Dette pepperkakehuset begynte jeg å hekle på i desember selvsagt. Ble desverre ikke ferdig med det til jul, så det ble liggende i håndarbeidskurven min å vri seg etter jul. Eller var det meg som vred seg, for jeg hadde god lyst å glemme hele greia til neste jul....
Men så tok jeg tak i meg og hev meg på det. Halvferdige arbeider er noe herk...ufo heter det visst. Å for å si det pent, de har jeg nok av i hyller og skap!


Jeg hadde ikke kjøpt alt garnet første gangen. Så da jeg ble fri for garn midt i andre takplata, så mistet jeg gløden for å fortsette en uke etterpå da resten av garnet ble kjøpt inn. Typisk! 

Det er heklet i bomullsgarn, og ble litt større enn oppskrifta. Det har vel med heklefastheten å gjøre.
Litt nøye måtte jeg og være, for å få delene å passe sammen når de skulle monteres.


Oppskrifta fant jeg i ei bok jeg kjøpte i dagligvarebutikken...Eplas jul, het den.
Tilogmed en liten snømann laget jeg tilslutt, og den ble jo så søt.
Det var mange nonstopp å lage, men utrolig morsomt! Og så blir det jo så fint.
Melisen på taket er heklet direkte fast i taket, og dør og vindu er sydd på etter å ha heklet remser av luftmasker med kjedemasker tilbake.
Så er det pyntet  med dørkrans og sløyfe.
Det er satt opp på pappplater tilslutt, så det skal holde seg oppreist. Det gikk greit å montere det sammen på pappen. Min mann var da behjelpelig med å skjære ut pappen.
Fint å være ute i god tid, hva? Jada, det er jo det. Og det er så koselig.
Nå står det her på stas, og jeg kan beundre verket!
Det hadde seg slik for noen år siden at en gjeng i quilteklubben jeg er med i, sydde pepperkakehus. Selvsagt var ikke jeg med på det den gangen, var vel opptatt på annet hold akkurat da. De pepperkakehusene ble bare så flotte syntes jeg, og var nå litt sjalu på dem. Da jeg fant dette i heklet utgave, så bestemte jeg meg raskt for å lage det, uansett hvor vanskelig det måtte bli. Å når man bestemmer seg for slikt, så får man det til!
Nå skal jeg ta det med på neste quiltemøte som er på torsdag allerede, da blir vis og fortell.
Ha en fin januarkveld med mange fine håndarbeidsysler:-)
Anne :-))

4 kommentarer:

  1. Hei, for et artig pepperkakehus!
    Jeg kjenner forresten May Britt fra barnehagen. Datteren min på 3,5 år går hos henne! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Å du er en av hennes. Ho nevnte noen andre venner ho skulle tipse. Takk for kommentaren. Hyggelig at noen stikk innom:)

      Slett
    2. Hei Anne:)

      Så utrolig morsomt å se pepperkakehuset mitt heklet av andre:D

      Håper mønsteret gikk greit å jobbe etter, jeg hadde bare halvannen uke på meg til å lage det, så fikk ikke tid til å prøvehekle det, hehe:)

      Ha en fortsatt fin kveld:)

      Mvh.
      Hege:))

      http://mysketchblog.blogg.no/

      Slett
    3. Det var nå hyggelig da. Jo heklinga gikk greit den. Oppskrifta helt grei å følge!

      Slett